Mă uit ce postează diverși tovarăși care vor să-și consolideze brandul personal în social media și nu văd omul din spatele măștii. Afară e vopsit gardul, înăuntru nu-i nimeni, dar ei insistă să te convingă că sunt vrăjitorii cei buni de la miazănoapte, specialiștii absoluți în comunicare.
Fac eforturi supraomenești să pară un personaj de poveste, corect din punct de vedere politic, cu care nu au nicio legătură în viața reală. Speră să demonstreze că sunt neprihăniți, diafani, feciorelnici sau că pot să-ți livreze, proaspăt treziți din somn, soluția care ți se potrivește.
Își propun să te convingă, spunându-ți aceste istorioare siropoase, că vrei să-ți cheltuiești banii pe serviciile lor.
În loc să-ți ofere o oglindă fidelă a ceea ce sunt ca specialiști, consumatori, cetățeni sau membri ai comunității investesc într-o făcătură complicată, greu de digerat pe care apoi se străduiesc să ți-o vâre pe gât.
Spun făcătura indigestă pentru că nu te ajută cu nimic să:
Îmbrățișezi cauze nobile numai pentru că dă bine, nu pentru că ai crede în ele. Zici că pari uman, plin de compasiune, că faci parte dintr-o elita. Îți imaginezi că dai înapoi societății care ți-a permis să te înalți acolo sus, unde nu-ți ajunge nimeni cu prăjina la nas.
Îți mângâi pe cap, în public, oamenii din echipă. Le recunoști chiar și merite pe care nu le au. Îi lauzi în toate vânturile, spui oricui e dispus să te asculte că ai niște colegi perfecți. Când te întorci în prăvălie dai cu ei de pământ, la fel ca de obicei, ca să nu uite de unde răsare soarele.
Te afișezi cu celebrități care n-au nicio legătură cu cine ești sau cu ce știi să faci. Devii astfel vizibil pentru oameni neinteresanți, care te vor uita de îndată, în cazul în care te vor reține vreo secundă.
Ceilalți, cu care ai putea derula proiecte profitabile, nu înțeleg ce cauți acolo unde ai ajuns sau ce te face să te încuscrești cu personaje dubioase și decid să te evite pe viitor.
Aduni pe lângă tine comunități mari dar eterogene, care n-au mai nimic în comun în afară de faptul că le place de paiața în care te-ai deghizat.
Pierzi timp, risipești resurse abordând subiecte care nu duc nicăieri. Socializezi preponderent cu cetățeni cu care ai interese paralele sau care trăiesc în lumi diferite.
Crezi că ești infailibil, că ai ajuns la destinația finală, că nu mai ai nimic de îmbunătățit deși n-ai produs încă nimic care să merite remarcat, admirat, copiat.
Aștepți prea mult înainte să reacționezi, ești plictisitor, previzibil, insipid. Mesajele tale nu mai trezesc reacții, nu mai nasc nici dispute, nici comentarii.
Ai dificultăți în a capta atenția celor care contează, te mulțumești să fii periat de mediocrii din jurul tău care-ți cântă-n strună, cu nerușinare, pentru că urmăresc diverse agende ascunse.
Un brand personal puternic se clădește pe autenticitate, coerență, capacitatea de a găsi soluții altfel, pasiunea cu care-ți susții principiile, nu pe idei sau valori împrumutate. Vei lucra mult și eficient cu oamenii cărora le vei livra ce ai promis, care știu că ești serios și au încredere în tine.
Cei care ajung să te placă datorită imaginii publice prefabricate vor descoperi rapid impostura, odată ce-ți devin clienți sau parteneri. Asta-i va frustra, relațiile dintre voi se vor deteriora rapid iar tu vei avea de pierdut pe termen mediu și lung.
Idolul fals pe care l-ai creat spre deliciul trecătorilor indiferenți, prea bun ca să fie adevărat sau util, atrage o grămadă de ciudați, nechemați, impostori și exhibiționiști. În același timp îi alungă pe cei care vor să facă treabă deoarece nu vorbește pe limba lor, nu le înțelege problemele presante și nu-i convinge deloc.