Unde întorci capul vezi șefi de companii sau de departamente care știu ceva meserie, ba uneori sunt chiar specialiști într-unul dintre domeniile cu care se confruntă firma în mod obișnuit.
Ce nu știu deloc acești șefuți, unii fiind chiar CEO, este că a conduce oameni are de-a face , așa cum îi și zice numele, cu oamenii. Nu este despre a fi cel mai bun, a răspunde la orice întrebare, a fi mereu prezent și nici despre a obține rezultate cu orice preț pentru că nu poți conduce rezultatele oricât de șmecher ai crede că ești.
Dacă nu vrei să pui în fruntea companiei un inadaptat social, cum ar fi fostul jurist care nu știe nici să răspundă la bună ziua și care crede că oamenii sunt prin definiție rău voitori, incompetenți, incapabili și trebuie amenințați ca să se miște și pedepsiți la cea mai mică abatere, ia în calcul că leadershipul:
Nu este despre rezultate ci despre oameni. Când nu te concentrezi asupra oamenilor și nevoilor lor de dezvoltare, îndrumare și suport vei capitaliza doar o mică parte din potențialul lor. Apasă pe rezultate cu orice preț și vei scoate la iveală tot ce-i mai ”bun” în subordonați adică minciună, delațiune, aruncarea pisicii în curțile vecine, conflicte neproductive, etc.
Este despre interacțiunea socială. Pune un CEO care urăște oamenii, precum juristul nostru din poveste, și vei obține iadul. Grupul va fi motivat fundamental spre a-și face șeful să-și rupă gâtul.
Nu-l vor urma niciodată pentru că nu comunică suficient ca să se facă înțeles și chiar dacă are o viziune o ține pentru el crezând că subordonații sunt incapabili să priceapă concepte și cu atât mai puțin să le pună în practică.
Este despre capacitatea de a construi și menține relații cu oamenii. Asta presupune ca șeful să fie deschis , capabil să comunice, să-și respecte cuvântul dat, să judece cu aceeași măsură, să fie primul care pune în practică valorile și principiile companiei și să înțeleagă că el este în serviciul angajaților și nu invers.
Nu este despre ce știi să faci ci despre cum îți conduci echipa. Rezultatele obținute ca operator independent sau în fruntea unei echipe mici (1-2 componenți) nu spun nimic despre abilitatea ta de lider.
De cele mai multe ori calitățile care te fac un performer de top sunt aceleași care te fac și un lider de 2 lei, de care fac mișto atât șefii cât și subalternii și pe a cărui durată de viață în fruntea firmei se fac pariuri.
Un lider adevărat trebuie să fie capabil să comunice cu oamenii. Să-i înțeleagă și să se pună în papucii lor. Să motiveze și să inspire. Să obțină și să păstreze încrederea celor cu care interacționează.
Dacă nu poate să facă toate astea e mai bine să nu ajungă să conducă pentru că nu va obține rezultate, va sictirii și va scoate din minți un grup de angajați altfel utili și productivi. Va fi doar un CEO antisocial cum sunt atâția în mai toate tipurile de companii.