PR-ul nu-i publicitate dragi tovarăși

Dacă ai nevoie să-ți angajezi o agenție de PR aici în România, care să-ți ducă imaginea pe culmi de glorie, nu te invidiez. Ai să te apuci să cauți peste tot, ca un șef conștiincios ce ești, încercând să obții o listă de companii către care să trimiți un brief.

Se spune că cel mai bun loc să ascunzi un cadavru este pe a doua pagină cu rezultatele unei căutări pe Google deoarece acolo nu se mai uită nimeni. Uită acest mit. Citește cât te țin nervii. Eu am ajuns pe pagina a-15-a căutând după ”agenție de PR din București” și tot degeaba.

Voiam să găsesc un semn, cât de mic, că la capătul celălalt ar putea fi cineva care pricepe un pic de business, elemente primare de marketing de conținut, rudimente de social media și nu confundă publicitatea cu PR-ul.

Nu era!

Vrei să știi ce mi-au văzut ochii?

O doamnă din preistoria publicității românești eșuată în PR spune că are o reputație desăvârșită în comunitatea de business iar partenerii de media o iubesc.

Merge ca focul de epitaf dar altfel nu mă inspiră deloc.

duamna

Alt nume de marcă-n publicitate, altă trăsnaie cât casa.

Dacă aș fi în locul tău nu aș întreba de misiune, viziune, valori ci de costuri mă apostrofează niște fetițe pozate alb negru în timp ce socializează la un priveghi dansant.

Apoi mi-o dau în definitiv la temelie zicând că verticalizează competențe de tip sustenabilitate, CSR, branded entertainment.

Am plecat și de aici pentru că fix viziunea m-ar fi interesat. Și capacitatea de a produce sau a distribui conținut de calitate.

Le urez verticalizare plăcută și ajung la următoarea pe listă.

Mă întâmpină pe prima pagină a siteului un desen animat cu super ero(r)i. Un pensionar cu biciul în mână zice, numai dacă-l calci cu mouse-ul pe cap, că asta e calea exploratorului și i se potrivește de minune.

Nu pot decât să mă bucur pentru biciuitor că și-a găsit fetișul preferat la o vârstă încă  fragedă , dar nu-mi oferă nici un motiv pentru care aș strica un brief pe el.

Sap mai departe doar ca să dau de texte care-mi amintesc de epoca de aur, omul nou sau economia multilateral dezvoltată. Zic niște băieți că: ”suntem cea mai premiată agenție din România și desigur cea mai bună!”

Să trăiți stimați tovarăși! Destui ani cât să luați bani de la cei cărora le pasă de asta.

pr

Găsești pe lista primelor 25 de companii de PR din București 3-4 care nu s-au mai obosit să-și facă site pe domeniul românesc. Îl folosesc pe acela de afară că de acolo vin numele imposibil de pronunțat, tarifele piperate, fumurile proaste.

Da, am aruncat o privire pe blogurile acestor agenții ca să văd ce scriu premianții când îi dă inspirația afară din casă și nu se mai suportă de ”câte gânduri gândesc”.

Cel mai proaspăt articol publicat pe unul dintre bloguri era de acum 10 luni. Majoritatea însă nu aveau nimic postat din 2010, primăvara.

Probabil făuritorii de conținut de calitate au scris tot timpul ăsta pentru clienții lor. Cei care le aduc business între 2 și 3 milioane de euro pe an. Sau au fost într-o pauză creativă de relaxarea a neuronului suprasolicitat.

Mai toate prăvăliile așa numite de PR, sunt extensii ale unor firme de publicitate.

Oamenii care lucrează acolo par să creadă că dacă strigi mult la ascultător până la urmă o să te creadă, o să cadă-n fund cât ești de bun ba chiar o să te cumpere.

Zona de povești despre brandul sau oamenii care schimbă lucruri, în care vorbim cu publicul, nu către el, le este complet străină. Nici nu vor să aibă de-a face cu ea, deoarece sunt de părere că singura cale este să dai serios cu banu-n masă.

Sunt atât de concentrați pe ei înșiși că nici măcar nu-i scot, din așa zisul portofoliu de clienți activi, pe cei care au dat demult falimente spectaculoase. Astfel ajungi să te întrebi ce campanie mai desfășoară, în toamna lui 2015, mic.ro

Daca ai nevoie de  un partener  de PR care să te ajute să-ți faci o strategie de comunicare și un plan prin care să o pui în practică nu te duce la meseriașii descriși mai sus.

Costă mult ca să livreze nimic. Sunt plini e figuri iar dacă i-ai scos din peisajul corporatist dau în gropi. Au scuze elaborate pentru orice fel de eșec deoarece au fost deja acolo.

Caută o agenție mică, sprintenă și flexibilă în care lucrează preponderent foști jurnaliști, nu pensionari din publicitate.

Poate că nu sunt desăvârșiți la strategie dar măcar deosebesc o știre de o zicere insipidă, inodoră, incoloră. Mai știu câte ceva despre cum funcționează lucrurile pe rețelele de distribuție de mesaj.

Îți pot da sfaturi utile când apari la televizor sau vorbești în public. Au niște uși deschise la persoane cu influență care-ți pot aduce plusuri de imagine.

Nu în ultimul rând au aflat deja că lumea nu a început și nici nu se termină cu ei. Au văzut că segmente diferite de public reacționează diferit la același mesaj. Nu li se pare că banii cresc în copaci. Vor fi flexibili dacă le explici ce au de câștigat din asta.

Cum ajungi la niște PR-iști care fac treabă? Nu știu. Că eu nu i-am găsit încă. Dacă dai de ei anunță-mă și pe mine.