Am primit zilele astea o invitație la un curs de social media. Promisiunea de valoare cât casa, dar complet nespecifică. Nimic despre business, obiective, rezultate, rate de conversie, strategie de comunicare. Agenda cursului părea făcută de un copil de grădiniță. Arata cam așa 9-11 curs, 11-11:20 pauză de cafea, 11:20-13:15 curs, 13:15-14:15 pauză de prânz și așa mai departe.
Compania îmi era necunoscută, la fel și oamenii traineri. Mă apuc să văd cine sunt maeștrii ninja în comunicarea eficace și constat că postează o dată pe săptămână pe Facebook, 90% dintre postările lor fiind comerciale, respectiv încercând să vândă cursul minune.
Desigur acești specialiști fără frontiere nu există nici ca firmă, nici ca persoană fizică pe Twitter, Linkedin sau Instagram. Presupun că-și imaginează că Snapchat-ul este o legumă exotică. Mă străbate un fior când mă gândesc că antreprenori la început de drum își vor aloca din bănuții lor puțini, o parte semnificativă pentru a învăța de la acești impostori, nimic.
Social media este un proces. Asta înseamnă efort continuu, cu pași diferiți de la o industrie la alta, de la un tip de public la altul, de la o categorie de servicii la alta. Mai înseamnă folosirea unui limbaj adecvat pentru cei care receptează mesajul, nu pentru comunicator.
Dacă vrei rezultate ai nevoie de o strategie de comunicare derivată din strategia de business, de un plan editorial, de câteva campanii cheie care să te definească în ochii pieței ca specialist, om și angajator.
Nu e suficient să aduni cât mai mulți tovarăși pe lângă paginile sau pofilurile tale de Facebook, să le scoți ochii cu calitățile produselor tale, să le dai discount-uri aiurea, ca să-ți golești depozitele de marfă sau să-ți umpli inbox-ul de cereri de ofertă.
Papagalii care-ți iau banii la cursul de social media nu înțeleg nimic din toate astea. Ei au o pricepere limitată la gestionarea rapoartelor din Facebook și-și imaginează că dacă ești oarecum capabil să-ți distribui mesajul, nici nu mai contează ce spui, cum spui și cui spui.
Dacă vrei să ai succes în acest domeniu e mult mai bine să-ți construiești atent poveștile, să te gândești cum să le dezvălui într-un mod cât mai atractiv, să creezi o comunitate de oameni interesați, cărora le pasă unii de alții și tuturor de tine, să educi, să distrezi, să oferi soluții practice, fără să spamezi cu tupeu mii de trecători inocenți, neinteresați de discursul tău.
Iar dacă ții neapărat să participi la un curs despre social media, asigură-te că cei care-l țin au o activitate personală relevantă care nu se limitează la Facebook, au învățat din experiență, nu din cărți, au avut succese demonstrabile în industria ta sau una comparabilă și sunt capabili măcar să silabisească business. Altfel îți arunci banii pe fereastră. Părerea mea!