Vânzările care atârnă frumos

Campania Vodafone, Mc Cann și alții cântă succesul campaniei cu ciobanul Ghiță pe toate drumurile, publicațiile sau blogurile. Au și dovezi de mare angajament. Ponta s-a pozat cu Ghiță, Cabral a venit și el în vizită, ba chiar s-a specializat la fără frecvență în transhumanță, cosit iarba sau tuns mielul.

Alți cetățeni mai puțin celebri, dar nu mai puțin bine intenționați, au bătut și ei drumul până la Jina ca afle dacă personajul principal al spoturilor chiar există. Cu ocazia asta au luat aer, s-au plimbat, au râs, au glumit și desigur au cumpărat brânză, lapte, unt și ouă în loc de servicii de telefonie mobilă.

Dacă Vodafone și-a propus să facă din nimeni o vedetă (Ghiță), să crească notorietatea Mărginimii Sibiului, să sprijine turismul prin România, să ducă o pagină de facebook la peste 400.000 de vizitatori sau să te încurajeze să te dezvolți personal în job-ul de cioban, atunci a reușit.

Dacă însă și-a propus să vândă servicii de telefonie mobilă a dat chix ”big time” deoarece vânzările sfârșitului de 2013 au fost semnificativ sub aceeași perioadă a anului trecut.

Care să fie motivele acestei gherle de anvergură care nu pare să-i îngrijoreze deloc pe conducătorii telefoniștilor noștri mobili:

Clientul potențial nu se regăsește în mesajele publicitare

Poate că cei care iau deciziile de cumpărare în familie sau în companie îl simpatizează pe băiatu’ roșu-n obraji, absolvent de 8  clase care păzește oi și face mămăligă-n ceaun. Dau un like pe pagina lui de Facebook.

Se uită la spoturile Vodafone și decid să meargă un week-end în plus la o pensiune în Mărginimea Sibiului. Asta nu înseamnă că oricine își dorește să devină cioban. Sau să cumpere serviciile de telefonie sau internet mobil disponibile chiar și-n vârful muntelui.

Agentura de publicitate nu a înțeles nimic

Publicitarii premianți s-au uitat la brief-ul strategic în care accentul era pus pe oameni care reușesc lucruri excepționale pentru prima oară în viața lor și au o poveste cu arome locale la care să reacționeze băștinașii.

Când l-au ales pe Ghiță ca personaj principal creativii au pierdut din vedere două lucruri esențiale și anume campania trebuia să stârnească ambițiile personale ale spectatorilor și să vândă, nu să genereze simpatii contemplative sau dorința de a merge-n vacanță-n Sibiu la o brânză de burduf și-o țuică de prună.

Nu numai că-i doare-n pix că Vodafone a vândut hilar în ultimul trimestru al anului 2013 dar o țin și lângă că au fost geniali și fac un titan al publicității din juniorul care l-a propus pe Ghiță ca erou principal al acestei campanii jenante.

Serviciile Vodafone sunt moartea

Te duci la Vodafone și vezi birocrație, timpi de așteptare nebunești, sisteme informatice care se blochează sau refuză comenzile operatorilor, angajați în magazine care uneori știu câte ceva despre produs dar niciodată nu știu nimic despre client, ce și-ar putea dori el sau cum ar trebui tratat astfel încât să se simtă bine, să revină, să te recomande și să cumpere tot ce are nevoie de la tine.

Probabilitatea să vinzi ceva în plus unui client existent este 60-70%, incomparabil mai mare decât cea de a vinde orice unui client nou, care este 5-20%. Oare câți dintre mușterii actuali ai lui Vodafone ar recomanda apropiaților lor să achiziționeze un serviciu al acestei prăvălii? Eu nu știu niciunul…

E important pentru că, dintre cei foarte puțini care cumpără prima oara ceva de la o companie furnizoare de servicii, 90% se interesează printre prietenii și cunoscuții lor reali și virtuali despre firmă, cum își tratează ea clienții sau în ce măsură prezintă încredere în situații de criză.

Asta te-ar putea face, dacă ești Vodafone și-ți folosești creierul, să investești bani, efort, perfecționare în oamenii și în procesele organizației astfel încât să crești cifrele de vânzări în modul cel mai la îndemână – oferind clientului existent o experiență de cumpărare sau de service excepțională.

Numai aparent! Cât din bugetul de marketing Vodafone merge spre retenția clienților existenți sau îmbunătățirea experienței lor? După ce am trăit în ultimii 7-8 ani aș spune 0 lei și 0 bani.

Mai probabil e vorba de vreo 10% din total, bani aruncați pe fereastră pentru că toți angajații companiei cred cu tărie doar în produs și ignoră cu desăvârșire consumatorul.

Până când oamenii în carne și oase, cei care respiră, merg, au sentimente, nervi și în final decid ce cumpără nu vor trece în prim planul minților conducătorilor  Vodafone, poate Mc Cann-ul să inventeze mii de Ghiță, cu sau fără fundiță, că vânzările vor continua doar ”să atârne frumos”.

Tu când ai avut ultima oară o experiență excepțională ca și client Vodafone? Eu în 1997… Oare câți ani avea Ghiță atunci?