Intru în biroul șefului meu ca să-i cer o zi liberă. Copilul meu de 1 an are temperatură mare și nevasta mea nu poate să-și ia liber. Îi spun care-i problema. Se strâmbă. Se uită în tavan. Mârâie. Până la urmă îmi răspunde printre dinți că pot să plec cu condiția să mă întorc la timp pentru ședința de la 4 după amiaza. E bine și așa, o să mă descurc cumva.
Mă întorc la 4. Secretara șefului îmi spune că a început să întrebe dacă am apărut încă de pe la 2. Îl întâlnesc în drumul către sala de ședințe. Pare mai bine dispus. Chiar mă întreabă ce-am făcut. Mă cert în gând că l-am judecat greșit. E totuși om și se interesează despre necazul meu. Îi spun zâmbind că situația copilului este mai bună decât dimineață.
Se strâmbă din nou. Se uită atent la proprii pantofi. Răsuflă greu. Într-un târziu îmi spune că întrebarea lui se referea la ce vânzări am mai făcut astăzi. Rămân fără aer. Mă simt ca și cum aș fi primit un pumn în plex. Tac. Intru la ședință.
Povestea este adevărată. Sub o formă sau alta am trăit-o fiecare. Pentru mine este un exemplu tipic al nivelului scăzut de inteligență emoțională al celor care ajung să conducă oameni. De lipsă de empatie și nepăsare. De insensibilitate și nesimțire.
Managerul din poveste și mulți alții ca el trăiesc cu convingerea fermă că angajații îi iubesc, ar sări în foc pentru ei și își rup pingelele de cât de motivați sunt.
În mintea lor, acești conducători își imaginează că se comportă exemplar cu oamenii și nici măcar nu-și pun problema că ar avea ceva de schimbat. Asta e cu adevărat grav pentru că nu ai să faci niciodată ceva ca să rezolvi o problemă pe care nu o conștientizezi.
Pentru cei care sunt șefii acestor specimene și le tolerează comportamentele vestea proastă este că nimic nu dinamitează mai tare productivitatea unei echipe decât lipsa de încredere în managerul ei.
Oamenii ale căror emoții se învârtesc doar în jurul propriului bonus anual sau a tehnicilor avansate de periere a superiorilor ierarhici nu generează implicarea și energia subordonaților lor. În companiile lor engagementul este praf și pulbere, rezultatele lasă de dorit iar fluctuația de personal se ridică la cer.
Așa că, dacă vă place să pierdeți bani în business, continuați să vă înconjurați de manageri lipsiți de abilități emoționale și sociale.