Oameni si procese

Nu am  întâlnit prea des companii care să nu aibă valori sau principii călăuzitoare despre cât de important este factorul uman pentru succesul organizației.

Indiferent cât de mult se dorește un profit mai mare, o creștere spectaculoasă sau o cotă de piață de poveste, undeva acolo sus se știe că rezultatele depind și sunt obținute de oameni.

Mai jos pe scara ierarhică managerii au de îndeplinit obiective, de luat bonusuri și de lucrat la propria imagine. Asta îi face să se concentreze pe optimizarea proceselor, instituirea procedurilor și, nu în ultimul rând, pe politică, cu mult înainte de a-și pune problema ce au de făcut pentru oamenii pe care-i conduc.

Procesele și procedurile sunt instrumente absolut necesare pentru îmbunătățirea performanțelor. Ce omit din calcul șefuleții mai puțin experimentați este că ele nu sunt un scop în sine, ci un mijloc de a obține rezultate mai bune, mai rapid și mai ieftin.

Cei care manipulează pașii de proces ca să creeze presiune asupra oamenilor implicați în producerea rezultatelor pur și simplu nu înțeleg cum funcționează organizația. Prin urmare nu-și vor atinge obiectivele decât întâmplător iar succesele lor vor fi impredictibile, modice și de scurtă durată.

Angajații produc rezultate folosind procesele, cei mai productivi dintre ei le văd limitările și fac propuneri de optimizare ținând cont de evoluția permanentă a mediului intern și extern al organizației.

Pe scurt procesul nu înlocuiește omul și nu este, în sine, garanția succesului. Treaba se duce la bun sfârșit când omul atinge performanța dorită, trecând cât mai eficace prin pașii cu adevărat necesari ai proceselor organizaționale.

Managerii care cred că restructurarea businessului este tot ce au de făcut ca să obțină succese nemaivăzute și care pun funcționarea ireproșabilă a procesele mai presus decât oamenii care le fac să producă vor crea o organizație șchioapă, cu o cultură neperformantă și un moral scăzut.

Lor le lipsește de înțelegerea modului în care compania își atinge obiectivele și ar trebui să se întoarcă la școala ca să învețe abecedarul leadershipului. Ar afla astfel că în afară de un desen corect al procesului dacă vrei rezultate excepționale este nevoie să existe resurse suficiente, oameni calificați și un sistem de recompensare al performanței care încurajează comportamentele corecte.

Punerea în practică a ideilor și a planurilor de succes nu o vor face procesele, oricât de bine gândite ar fi ele, ci angajații care înțeleg viziunea și cred în scopul comun pe care-l propune echipa de top management.