Scrie pe Linkedin o doamnă antreprenor care vinde trabucuri, adică nu tractoare ori sarmale, din puțul înțelepciunii ei fără margini, așa:
Încă sunt mulți gura-casca care cred ca afacerile se fac in săli de conferințe “învățând” de la alții. Sau care plătesc consultanta unor indivizi care nu au vândut niciodată nimic nici măcar pe OLX. Este inflație de experți, de consultanți si de coachi. Daca acești gura-casca ar sta o zi in economia reala luptând pentru afacerea lor ar afla mai multe despre afaceri decât într-un an de conferințe.
Postarea face epocă printre băiețașii și fetițele din linia a doua a unor multinaționale șchioape. Deși ei nu sunt nici antreprenori, nici mult huliții gură cască, ci doar băgători de seamă cu păreri, nu se pot opri să-și etaleze expertiza în domeniu. Ceva de bun simț, util, cam la fel de valoros precum domnii care urmăresc cu sufletul la gură filme porno cu lesbiene și plănuiesc cum ar putea ei personal să aducă valoare procesului.
În ceea ce mă privește recunosc sportiv că sunt vinovat, fac parte din grupul de gură cască mai sus menționat. M-aș putea scoate dacă aș fi parșiv, pentru că am avut o perioadă scurtă în care am vândut tractoare vintage pe OLX, dar realizez acum că asta nu mă califică să emit facturi nesimțite către antreprenorii ocupați să lupte pentru afacerea lor.
Clienții mei antreprenori și ei, niște naivi care nu pricep pe ce lume trăiesc, par mulțumiți de rezultatele pe care le au, foarte probabil întâmplător, lucrând cu mine.
Unul are o cifră de afaceri de 10 ori mai mare decât acum 3 ani. De la un venit de 400 mii de euro pe an a ajuns la 4 milioane, tot de euro și tot pe an. E drept că tot în intervalul acesta și-a dublat și profitul brut în procente, dar astea sunt detalii.
Cu altul am schimbat modelul de business. Asta l-a mutat din pragul falimentului pe vârful valului cu peste 100 de clienți la export. Toți ceilalți reușesc constant să-și depășească țintele prognozate, să se dezvolte mai rapid decât sperau înainte să mă cunoască, să aibă echipe de vânzări tehnice și competitive, să comunice inteligent cu piața astfel încât să obțină leaduri calificate la un preț decent.
În 15 ani de când mă joc de-a consultantul care nu știe nimic, dar învață din sălile de conferință, de la eroii luptei pentru menținerea afacerii pe linia de plutire, am văzut câtă frunză, câtă iarba, antreprenori lipsiți de viziune, de bun simț, de știință sau de empatie.
Oameni care-și conduc afacerea fără strategie, fără planificare, fără să deseneze măcar un proces, care vând întâmplător și plătesc structuri organizatorice mamut doar ca să-și mângâie orgoliile de mici dictatori ratați. Care habar nu au să-și aloce inteligent resursele, nu știu ce este marketingul, cu ce se mănâncă el sau cum se măsoară și valorifică investițiile în comunicare.
Cu toate astea nu-mi vine să mă apuc să-i defăimez, înjur, bagatelizez pe toți antreprenorii, cei ce au ca breaslă merite deosebite în a împinge căruța spre progres, doar pentru că o parte dintre ei nu pricep pe ce lume trăiesc, fac alegeri discutabile, își biciuiesc fără rost echipa sau aruncă banii pe fereastră.
Poate că n-ar fi rău pentru doamna care speră să rupă-n două piața trabucurilor să realizeze că și consultanții, coachii și alți experți în a da sfaturi, a învăța sau a ghida eroi au rolul lor în succesul businessului.
Că cei mai mulți dintre ei sunt antreprenori la rândul lor, că luptă zilnic să-și țină compania pe drumul cel drept sau că, la fel ca în orice meserie, există și printre ei vârfuri, uscături și mediocrii.
Poate că ne-ar ajuta să ne concentrăm la cine suntem, ce vrem să obținem și cum ajungem la succes, înainte să aruncăm cu pietre, fără discernământ, în toți negrii, grașii, piticii, maneliștii, retailerii de produse de lux sau consultanții.
Dacă pledoaria mea te-a pus pe gânduri și vrei să mă angajezi clovn sau consultant care ia bani degeaba, atunci mă găsești pe OLX, acolo unde vând tractoare vintage pentru nostalgicii vremurilor demult apuse și fac mișto crunt de conducătorii pârâți ai unor businessuri fantomă.