Dragă Gogule de la PR, eu nu vreau să vorbesc cu toată lumea

Eu caut o soluție de PR, tu cauți o soluție de PR, toată suflarea antreprenorilor din România caută o soluție de PR dar niciunul nu găsește ceva funcțional. Asta în ciuda faptului că toți ratații din televiziuni, odată rămași pe drumuri, își deschid câte o agenție de PR despre care își imaginează că e unică, șmecheră, nemaivăzută, un fel de moartea-n sânge a pasiunii pure.

Sunt gata să-mi rezolv problema cu PR-ul, deci dau sfoară-n țară, fac un pomelnic de agenții și de executivi aparent hârșiiți în lupte grele cu crizele, adevărate centuri negre în comunicare. Apoi încep să mă văd cu ei doar ca să-mi dau seama că am în față niște:

Publicitari care știu doar să valorifice precar mocangelile primite automat de la medii pentru conturile ce cheltuiesc bani grei în publicitate. Ei produc ceva conținut obosit, sleit, cu mici nuanțe creative de tip artă pentru artă doar pentru că nu au de ales, căci trebuie să ocupe cu ceva spațiul de care beneficiază clientul barosan.

Nu conving, nu educă, nu amuză pe nimeni dar punctează la evenimente de tip PR Awards. Nu-și bat capul să găsească canale de distribuție noi, nu identifică segmente de public țintă relevante, nu adaptează mesajul, habar n-au să găsească sau să valorifice oamenii cu influență din industria clientului.

Amatori fugiți din televiziune, care nu știu nici business, nici PR dar cunosc metehnele confraților de breaslă și au o oarecare pricepere în a le fructifica în avantajul clientului de moment.

Ei nu produc conținut pentru că nu știu cum se face asta dar pot vinde întâmplător câte ceva din ce ai tu deja. În plus profită de cifre din diverse studii și te pun pe sticlă, într-un mod complet haotic, la emisiuni de 2 lei, pe post de părerist entuziast sau băgător de seamă specializat.

Poeți care-și iubesc proiectul, clientul, viața și orice e diafan, salvează balenele sau protejează broasca maro cu urechi albastre, dar nu se pupă nici un pic cu realitatea, rezultatele sau conversiile de orice fel. Acești oameni minunați de altfel nu te pot ajuta cu nimic.

Ei împing lucrurile spre nicăieri, folosind doar entuziasm. Nu știu să producă conținut, nici să-l vândă. Nu-și înțeleg nici măcar propria strategie darmite pe a ta.

Comunică după cum bate vântul și ca urmare te pot băga senini în inițiative care n-au nicio legătură cu identitatea sau direcția ta de mers. De obicei se apucă să lucreze ceva superficial pentru tine cu o săptămână înainte să-ți emită factura lunară iar rapoartele pe care ți le trimit sunt când poezii cu zâne roz când poezii roz, cu zâne.

În fiecare dintre categoriile menționate găsești auto intitulați profesioniști care-ți vor spune ce bine merg comunicatele de presă (probabil că da, în secolul trecut), cât este de complicat să ai o listă de tovarăși cu influență care să dea rezultate, ce relații minunate au cu televiziunile de top (care or fi alea?) sau ce conținut excepțional știu să scoată (doar că tocmai nu au nici un exemplu la îndemână). Ăștia sunt cei ce o dau, cu tupeu obraznic, direct în impostură.

E foarte probabil să greșesc eu amarnic când îmi doresc un partener de PR care să:

  • priceapă puțin business, atâta cât să-mi traducă strategia de dezvoltare în subiecte sau campanii care au sens pentru mediile care mă interesează și publicul meu țintă
  • fie în stare să colaboreze cu oamenii mei de marketing fără să-și dea ochii peste cap sau să-i considere angajații lui
  • screamă mai mult de o idee de pitch necâștigătoare pe an (poate chiar de la una câștigătoare pe lună în sus)
  • aibă relații decente cu toate canalele de distribuție de mesaj care mă pot ajuta să-mi ating țintele
  • mă  pregătească înainte să ajung pe sticlă și să-mi dea un feedback constructiv după ce am ieșit de acolo
  • nu greșească de 7 ori la fel așteptându-se să obțină rezultate diferite la fiecare încercare identică cu cea anterioară

 

Prin urmare îți recomand dragă Antreprenorule să nu plătești din banii tăi munciți cu greu abonamente între 1200 și 3500 de euro pe lună (plus TVA) ca să primești în schimb nimic pe varză de la așa zisele firme de PR care fac degeaba umbră pământului.

Nu te lăsa încântat de discursul fără sens, încărcat de termenii tehnici în engleză, al puștoaicelor care-ți promit găleți peste găleți de awarness și-ți descriu cu lux de amănunte cum te vor scoate din mocirla în care te zbați, ba chiar te vor face cunoscut în toată lumea. Dacă vrei să le vezi valoarea, în completa ei splendoare și goliciune, întreabă-le ce viziune le mână-n luptă sau ce nu le lasă să doarmă noaptea.

Cu siguranță ești destul de inteligent să știi și fără să-ți spun eu că nu vrei să-ți risipești resursele aiurea vorbind cu o mulțime de prospecți complet necalificați sau trimițând sute de oferte personalizate către oameni care n-au ce face cu timpul și nu vor cumpăra  nimic, niciodată de la tine.

Iar dacă nu ești destul de inteligent să vezi rapid că-ți pierzi vremea de pomană, meriți să plătești periodic câte 6 luni sau chiar mai mult abonamentul la câte o firma de PR care a descoperit recent comunicatul de presă ca vector principal de imagine, progres și foarte probabil, nemurire.