Găsești un petic și pentru sacul tău

PR-ul și social media nu seamănă cu publicitatea, pentru că nu poți să cumperi toți cetățenii sau jurnaliștii care-și exprimă părerile, trăirile sau experiențele, uneori în timp real. Nu că n-ai avea bani, dar te omoară logistica.

Prin urmare e foarte probabil că, dacă există o mulțime care te arată cu degetul că-i discriminezi pe țigani, ea are dreptate. Îți place sau nu, asta e situația și cu ea defilezi. Dai mâna și cu dracu, cel puțin până treci puntea. Și speri să-ți mai rămână ceva clienți care să-ți bată-n ușă odată ce ai ajuns pe malul celălalt.

Habar n-am dacă ai luat în calcul de la bun început posibile incidente cu opinia publică sau te-ai gândit doar cum să-ți promovezi mai eficient imaginea astfel încât să câștigi un pogon de popularitate din start.

Cert este că ai hotărât să angajezi o companie de PR ca să-ți facă o lansare memorabilă. O decizie înțeleaptă care ar fi dat și rezultate dacă-ți alegeai firma potrivită. Doar că te-ai grăbit. Ai mers pe ideea că la pomul lăudat poți să te duci măcar cu o lădiță fără să-ți iei țeapă. Greșit!

Nu te-ai uitat la mărunțiș, ai apelat direct la o prăvălie de top, cu scoruri pe măsură, aparent plină de centuri negre în comunicare. Ți-ai spus că dacă dai temeinic cu banul în masă, scufunzi întreaga flota inamică dintr-o lovitură.

PR-iștii tăi au plătit o listă impresionantă de bloggeri, influenceri, jurnaliști să te perie grosolan înaintea, în timpul și imediat după deschiderea stabilimentului. Au fost câteva zile grele pentru cititorul civil, solicitat la maxim de articolele leșinate ce se ițeau din toate feed-urile posibile.

Toată suflarea cea vestită te-a lăudat conform statelor de plată. Adică big time!

Acum că s-a terminat luna de miere și a ieșit la iveală povestea cu discriminarea ești uimit că aceiași campioni ai imaginii, oamenii tăi de la PR, nu sunt deloc preocupați să gestioneze criza cu care te confrunți. N-ai zice că-i interesează sau că-i afectează că te compară lumea cu omul din Neanderthal care mănâncă minoritari pe pâine înainte de micul dejun.

Presupun că-i admiri când explică câte principii respectă, în ce fel valorile le ghidează deciziile strategice, de ce nu-și cer scuze niciodată, ce-i face neprietenoși cu pigmeii sau din ce cauză nu-i încurcă la mers corectitudinea politică.

Par că s-au luat la trântă cu criza lor de imagine, nu cu a ta. Meseriași adevărați, dintr-o bucată. Trup și suflet pentru clientul lor. Gata să lupte fără preget până-n fund la taxatoare și-o palmă mai sus.

trandafir

Sugestia mea dragă Therme este să-ți cauți urgent alt partener de PR, unul care știe cu ce se mănâncă trebușoara asta. Lasă-i să trăiască singuri, în lumea lor frumos colorată, pe pricepuții cu care te-ai încuscrit până acum.

Poate că a doua oară ai noroc și dai peste unul care reacționează coerent fără să doarmă o lună cu analiza faptelor sub pernă. Care nu se întreabă dacă e cazul să-ți apere sau nu interesele după ce ți-a încasat câteva facturi babane.

Există speranță că noul tău partener are niște angajați care înțeleg atât nevoile publicului larg cât și pe cele ale jurnaliștilor sau personajelor cu influență. Că oamenii lui nu se uită la business precum curca la piedică. Că sunt mai puțin tâmpiței, cu ceva știință de carte și dorință să facă treabă.

Ai putea să întâlnești o companie care știe să comunice. Ea ar juca în echipa ta, ți-ar oferi soluții de ieșire din impas, s-ar ocupa mai târziu sau deloc să-și facă selfie în postura de damă cu camelii.

În loc să fugă de răspundere când s-a umplut de cacao pe perete, ar căuta un plan de acțiune care să funcționeze. S-ar strădui să câștige încrederea oamenilor spunând adevărul așa cum este, fără să-i aburească cu povești nemuritoare despre valori valabile pe vorbe dar șchioape-n practică.

Nu știu dacă ar fi bine pentru noi, cei care privim din afară subiectul, să ieși doar puțin ciufulit din mârlănia cu discriminarea sau să te lovească falimentul. Dar dacă tot dai un morman de bani, sigur meriți un partener de PR ceva mai descurcăreț.

Caută-l cu răbdare, nu dispera. Probabil că există pe undeva un petic destul de mare ca să acopere gaura imensă din sacul tău. Până te aranjezi, uită tot ce te-au învățat foștii tăi parteneri și fii deschis, reacționează rapid, asumă-ți responsabilitatea acțiunilor tale.