A venit și pe tărâmul mioritic anotimpul brandingului personal. Cu mic cu mare antreprenorii români încep să priceapă că imaginea executivului care conduce prăvălia este foarte importantă, că interacțiunea dintre clienții potențiali și oamenii companiei este crucială pentru luarea deciziei de cumpărare.
Cei mai rapizi dintre șefii de companie și-au suflecat mânecile și au trecut la treabă. Unii s-au aruncat în arenă și au început să lovească orice subiect care li s-a părut interesant. Nu au avut prea mult succes deoarece nu înțelege nimeni exact cine sunt sau ce vor să transmită.
Alții au o planificare minimală a mesajelor, canalelor de distribuție, priorităților de comunicare și a oamenilor cu influență alături de care defilează. Ca spectator ți se pare că ai înțeles cu cine stai de vorbă, până când fac o întoarcere de 180 de grade și te întrebi unde-i scurtcircuitul.
Au început să apară, timid ce-i drept, cei care și-au definit o strategie de brand și se țin de ea. Ei își propun să atingă obiective fezabile, în termene realiste și de obicei le iese. Imaginea pe care o construiesc este clar conturată.
Dacă se promovează ca specialiști în fonduri europene toată lumea va înțelege că asta sunt. Nimeni nu-i va confunda cu maneliștii interesați de destinații turistice exotice sau cu bucătarii pasionați de reality show-uri.
Dacă ți-a venit ideea să te apuci să îți construiești o marca personală care să te reprezinte îți sugerez să:
Îți ții egoul sub control
Nu încerca să pui în umbră imaginea companiei la care lucrezi sau a serviciilor pe care le oferi pieței. Lasă deoparte megalomania pentru că e deja plin pământul de șmecheri goi de conținut.
Gândește înainte să vorbești sau să publici, alege-ți limbajul cel mai potrivit pentru audiența căreia i te adresezi. Fii integru, nu jigni gratuit, evită judecățile de valoare. Uită aroganța, înțelege că de obicei cei care nu te aprobă nu au nimic cu tine, n-o lua personal.
Postezi cu cap
Ai grijă ce fel de conținut pui sub ochii publicului. Nu posta platitudini. Când n-ai nimic de zis, mai bine taci pentru că mult și prost e mai rău decât puțin dar la obiect.
Nici pozele cu tine în ipostaze compromițătoare nu ajută deloc la branding. Fă-ți o strategie, transform-o în calendare editoriale pentru fiecare canal media, ține-te de ea. Străduiește-te să nu scapi boii din frâu oricât te-ar tenta să deschizi gura când nu e cazul.
Nu te asociezi cu dubioși
Cine se aseamănă se adună. Cei cu care-ți petreci timpul sau îți asociezi imaginea te influențează major. Lângă ei ajungi să te schimbi, nu neapărat spre bine, fără să-ți dai seama.
Poți să devii încet, încet, persoana pe care ai urât-o mereu, superficială, lipsită de idei originale, dispusă la compromisuri majore, proastă, fudulă, agresivă.
Fii răbdător
Ascultă cu atenție, încearcă să înțelegi punctul de vedere al interlocutorului înainte să-i răspunzi. Controlează-ți nevoia de a avea întotdeauna dreptate. Nu ești condamnat să câștigi fiecare dispută.
Află cu ce poți să-l ajuți, înainte să dai de pământ cu cel care nu e de acord cu mesajul tău. Ai în vedere că nimeni nu-i iubește cu adevărat pe atotștiutorii care pozează în fecioare neprihănite.
Să lucrezi cu o echipă
E imposibil să fii mereu genial sau obiectiv în ceea ce te privește. Ai nevoie de feedback de la oameni care-și permit să-ți spună ce nu ai vrea să auzi. De unul singur sau înconjurat de yes-mani vei pierde repede lupta cu mediocritatea.
Nu te așteptă să fii perfect sau să mergi dintr-un succes mare într-unul și mai mare. Asumă-ți greșelile, nu le băga sub preș. Muncește cât este nevoie ca să-ți găsești stilul și să-l rafinezi.
Fiecare personalitate este altfel, deci e puțin probabil să ai două sau mai multe branduri personale care să semene izbitor. Nu încerca să pari ce nu ești sau să inventezi cascadorii de comunicare ce nu te reprezintă.
Amintește-ți că expunerea publică înseamnă putere și influență. Folosește-o cu înțelepciune, câștigă încrederea celor care te urmăresc rezolvându-le problemele cu care se confruntă sau arătându-le scurtături utile.
Nu-ți modifica viziunea, valorile, credințele la fiecare adiere de vânt, indiferent cui nu-i place de tine. Ele te reprezintă și te definesc atât ca persoană cât și ca specialist, prin urmare nu merg schimbate precum șosetele.
Este important pentru un brand personal solid, care generează business și reputație, să fii atent ce promiți și să-ți respecți întocmai cuvântul dat. Vei avea succes când vei înțelege că-n procesul de branding nu e cazul să-ți construiești o statuie mai mare, ci să fii prezent pentru oamenii care vor să interacționeze cu tine.